Ons alternatief voor de herinrichting

Eerder hebben wij drie alternatieven opgesteld met als uitgangspunt een tweerichtingen fietspad aan de westzijde zoals dit in het bestemmingsplan staat. Deze alternatieven zijn besproken met de GEM en gemeente Amsterdam. Hoewel wij niet het gevoel hebben dat deze alternatieven serieus overwogen zijn hebben deze gesprekken ons wel meer inzicht gegeven in de uitgangspunten van het ontwerp. Ook hebben we alle bezwaren van omwonenden gehoord bij de informatieavond van 15 januari. Op basis daarvan hebben we 1 nieuw ontwerp opgesteld.

Ons ontwerp lijkt veel op de huidige situatie met aan beide kanten van de weg een eenrichtingsfietspad. Behoud de huidige indeling, versmal de autoweg naar 6,30 breed, verbreed de fietspaden naar 2,5m breed en voeg aan de westzijde een voetpad slingerend om de bomen heen toe. Er is ook nog ruimte voor een voetpad of laarzenpad aan de oostzijde van het fietspad.

Zo kunnen de meeste bomen behouden blijven en is er meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Deze indeling heeft ook de voorkeur van de meeste gebruikers van de weg en zorgt voor minder oversteekmomenten voor fietsers. Uit onderzoek blijkt dat eenrichtingsfietspaden veiliger zijn voor fietsers.

Onze inschatting is ook dat dit alternatief niet duurder is in de aanleg omdat gedeeltelijk bestaande fundering hergebruikt kan worden, er minder bomen gekapt hoeven te worden en dus ook minder nieuwe bomen aangeplant.

Deze alternatieven zijn mede opgesteld door de Weespers Niek Roozen, landschapsarchitect, Ruben, technisch manager bij een GWW aannemer en Mark Postma, technisch manager bij een ingenieursbureau.